WhatsApp Business API Entegrasyonu Nedir?

Bu yazının tahmini okunma süresi 8 dakikadır.

Whatsapp, günümüzde en hızlı ve kolay iletişim kanallarından biri olarak görülmektedir. Firmalar, müşterileri ile iletişim kurma, satış, pazarlama ve destek mekanizmalarını yönetmekte Whatsapp’ı ilk tercihleri arasında saymaktadır. Whatsapp Messenger, tek kullanıcı ile yönetilmesi ve aynı anda birden fazla görüşme sağlayamaması nedeniyle firmalar, Whatsapp Business ve Whatsapp Business API’ye yönelmektedir.

Whatsapp Business ve Whatsapp Business API

Whatsapp Business ve Whatsapp Business API işletmelerin Whatsapp ortamında işletme profili oluşturarak müşterileri ile daha etkin  ve profesyonel yönetim süreci oluşturmasını sağlamaktadır.

Whatsapp Business API Whatsapp Business hesabına göre daha büyük ve orta ölçekli işletmelerin müşterileri ile iletişim sağlamasına ve güçlü bağlar oluşturmasını sağlamaktadır. Her ikisi ilede işletme profili oluşturularak, mesaj gönderim istatistikleri elde edilebilmektedir.

Firmalar Whatsapp Business API kullanabilmek için belirli şartları sağlamalı ve başvuru süreçlerini tamamlayarak hesap oluşturmalıdır.

Whatsapp’ın hizmetler içerisinde kullanılabilmesi için ilk olarak bir Facebook Business hesabı alınarak firmanın doğrulanması gerekmektedir. Facebook Business tarafından onaylanan firmalara Whatsapp hesabı Facebook hesabı adı ve numarası ile uyumlu olarak verilmektedir.

Facebook Business Şartları

Facebook Business‘a Whatsapp Business için başvuru sağlayan firmalar için çeşitli şartlar ve kurallar sunmaktadır. Firmalar bu belirlenen kural ve şartlara uymadığı sürece Whatsapp Business hesabı için onay verilmemektedir.

Facebook Business’ın firmalar için getirdiği kurallar şu şekilde belirtilmiştir:

  • Terör veya organize suç faaliyetlerine karışan kuruluşların ve/veya bireylerin WhatsApp Business Ürünleri’ni kullanımı yasaklanmıştır.
  • WhatsApp Business Ürünleri’nin kişileri, işletmeleri veya hayvanları istismar etmek veya bunlar üzerinde fiziksel, finansal veya başka türden zararlara yol açmak dahil olmak üzere suç faaliyetleri organize etmek veya bu faaliyetlere yardım sağlamak amacıyla kullanımı tespit edildiğinde hesap için onay verilmemektedir.
  • Firmanın (Facebook Business takdirinde belirlenen) asıl işi veya amacının Ticaret İlkeleri tarafından yasaklanmış herhangi bir ürün veya hizmetin dağıtımı, satışı, satışa sunulması, alım satımı, ticareti, tanıtımı veya desteklenmesi durumunda, Whatsapp Business API hesabı için onay verilmemektedir.
  • İletilerde, cinsellik veya çıplaklık barındıran içerikler gibi rahatsız edici içerikler bulunmamalıdır. İçeriklerin rahatsız edici olup olmadığını Whatsapp tarafından kendi kontrolleri dahilinde yaparak karar vermektedir.

Whatsapp Business API Başvuru Süreci ve Netasistan-Whatsapp Entegrasyonu

Firmaların Whatsapp Business API başvuruları için izlemesi gereken yolları ve başvuru sonrası Netasistan-Whatsapp entegrasyonu süreçlerini derledik:

1- İşletme bilgileri doğrulanmış Facebook Business hesabı alma

Whatsapp Business API hesabı için ilk olarak işletmelerin Facebook Business hesabı oluşturarak Facebook Business  tarafından onaylanmış olması gerekmektedir. Facebook işletme doğrulaması, işletmenin Facebook yetkilileri tarafından doğrulanmasıdır. Whatsapp Business hesabı ise sadece Facebook Business tarafından onaylanmış firmalara verilmektedir.

Facebook işletme doğrulaması nasıl yapılır?

Business.Facebook.com adresine giriş yapılarak işletmeye ait olan Business Manager hesabına giriş yapılmalıdır. İlgili ekrandan İşletme Ayarları – Güvenlik Merkezi ekranında aşağıda belirtilen ekran ile karşılaşılmaktadır.

İlgili ekranda İşletme Doğrulaması yapılmadığında şirket bilgilerinin girilmesi için “Devam” butonu görünecektir. Bu buton ile ilgili ekranda işletme bilgileri resmi belgelere uygun eksiksiz girilmelidir. Eksik veya resmi belgelere uygun olmayan içerikler nedeni ile doğrulama işlemi yapılmamaktadır.

İstenilen bilgiler ile işletme doğrulaması yapıldığında aşağıdaki görselde belirtildiği üzere işletme doğrulamasının yapıldığı görülmektedir.

Facebook işletme doğrulaması butonu pasif görünüyor ise ne yapılmalıdır?

Yukarıda bahsedilen ekranda İşletme Doğrulaması butonu pasif görünüyor ise Business Manager’da bir mobil uygulama oluşturulması gerekmektedir. Tabi burada sıfırdan bir uygulama geliştirilmesinden bahsedilmemektedir. Business Manager’da uygulama oluşturulması için https://developers.facebook.com/apps/ adresinden “Create App” butonu ile Manage Business Integrations’a tıklayarak hesap adı ile aynı mobil uygulama oluşturulmalıdır.

Bu şekilde bir mobil uygulama oluşturulduktan sonra yukarıda bahsedilen Facebook işletme doğrulaması adımları ile işletme doğrulaması yapılabilmektedir.

Facebook Business hesabı oluşturma ve onay alma ile ilgili işlemler https://tr-tr.facebook.com/business/whatsapp/get-started daha detaylı aktarılmıştır.

Firmalar, Whatsapp Business API hesabı başvuru ve onaylama süreçlerini doğrudan Whatsapp Business resmi web sitesi ile yapabildikleri gibi Netgsm ile iletişimde bulunarak da yapabilmektedirler. Ancak mevcut durumda Netgsm ile iletişime geçerek, Whatsapp Business API hesabı alma ve onaylatma süreçleri hem teknik hemde destek açısından daha kolay ve hızlı gerçekleşmektedir.

Facebook Business tarafından onaylanmış firmaların Facebook İşletme Ayarları ekranında doğrulandığına dair bilgi yer alacaktır.

2- Facebook Business ID ile Netgsm’e başvuru

Firmalar başvuru süreçlerini tamamladıklarında almış oldukları Facebook Business ID ile Netgsm’e başvuru yapmalıdır.

Bu durumda dikkat edilmesi gereken hususlar şunlardır:

** İşletme Adı; doğrulanmış Facebook Business hesabında belirtilen firma adı  ve Netgsm’e Abone Numarası’na ait işletme bilgileri birebir aynı olmalıdır. Firmalar, Facebook Business’ta hangi firma adı ile onay aldı ise Netgsm’de de o firma adı ile Abone Numarası almış olmalıdır.

**Abone Numarası kontrolü;  firmalar Facebook Business’a başvuru yaparken işletme bilgilerinde belirtilen abone numarasının daha önceden Whatsapp Business API’de kaydı bulunmaması gerekmektedir.

İşletme Bilgilerinde belirtilen abone numarasına ait daha önceden Whatsapp Business API hesabı bulunuyorsa, ilgili hesap iptal edilerek yeniden başvuru süreci sağlanmalı veya farklı bir abone numarası için başvuru süreci yürütülmelidir.

3-Netgsm – Whatsapp arasındaki onaylama süreci

Netgsm’e  Facebook Business ID ile başvuru yapan firmanın işletme bilgileri ve belirtilen işletme numarasının Whatsapp tarafında kontrolleri sağlanmaktadır.

Whatsapp tarafı ile iletişime geçilerek ilgili kontroller sağlanmakta (Yukarıda belirtildiği gibi firma adı kontrolü ve abone numarası kontrolleri) ve herhangi bir sorun olmaması durumunda Whatsapp Business  API onaylama süreci tamamlanmaktadır.

4- Whatsapp onay işlemi sonrası ödeme işlemleri

Whatsapp onaylama sürecinin ardından belirtilen ödemenin Netgsm’e iletilmesinin ardından Netasistan-Whatsapp entegrasyon süreçleri başlamaktadır.

Session Mesaj: Whatsapp hesabına karşı taraftan gelen ve bu mesajlara karşılık olarak verilen cevap mesajları olarak düşünülebilir. Ücretleri mesaj başına olarak hesaplanmakta ve süresi 24 saat olarak belirtilmiştir. Yani, Whatsapp hesabına gelen bir mesaja yanıt süresi 24 saati geçti template mesaj gönderilmesi gerekmektedir.

Template Mesaj: Whatsapp üzerinden önceden tanımlanmış ve onaylanmış mesaj şablonları olarak düşünülebilir. Bir kişiye direkt görüşme mesajı başlatılabilmektedir. Aynı zamanda bir kişinin size gönderdiği mesajın yanıt süresi 24 saati geçti ise veya kişilere toplu mesaj gönderilmek isteniyor ise bu template mesaj kullanılabilmektedir. Tanımlanmış mesajlar sistem tarafından kullanıcılara otomatik gönderilmektedir. Template mesaj türünü Randevu hatırlatma, teslimat bilgisi gibi mesajlar olarak düşünülebilir.

5-Netasistan-Whatsapp Business API entegrasyonu

Firmalar, Whatsapp Business API başvuru süreçlerini tamamlayarak, Netgsm’e başvurularını ileterek firmanın Whatsapp Entegrasyonu tamamlanmaktadır.

Whatsapp Business API’nin firmalar tarafından müşteri destek, satış ve pazarlama faaliyetlerinde kullanımı dünya çapında birçok örnek ile sunulabilir. Whatsapp’ta birden fazla kullanıcının aynı hesabı kullanarak aynı anda destek sağlayabilmesi müşteri iletişimin daha hızlı ve daha etkin olmasını sağladığı firmalar tarafından uygulanarak  görülmüştür.

Netgsm hizmeti Netasistan , Whatsapp entegrasyonu ile firmaların müşterileri ile iletişimini tek kanaldan, birden fazla kullanıcı ile anlık izlenebilir olarak sağlamaktadır.

Netasistan-Whatsapp Entegrasyonu hakkında Sık Sorulan Sorulara erişmek için;

https://bilgibankasi.netgsm.com.tr/bilgi-bankasi/netasistan-whatsapp-entegrasyonu-s-s-s/

Makaleyi yararlı buldunuz mu?